Strengere wetgeving voor oldtimers

Onder druk van Europa komt er een strengere wetgeving voor oldtimers. De leeftijdsgrens wordt opgetrokken en er worden opnieuw technische controles ingevoerd.

Er bestaat geen eenduidige regelgeving voor oldtimers in de Europese Unie. De leeftijdsgrens voor die wagens, de keuringsprocedures en de fiscale behandeling verschillen van lidstaat tot lidstaat. In Italië is een auto een oldtimer vanaf 20 jaar, in Nederland sinds kort vanaf 40 jaar. De meeste andere lidstaten zitten daar ergens tussenin. In België geldt een minimumleeftijd van 25 jaar.

In België moeten oldtimers een eenmalige keuring ondergaan die voor sommige onderdelen - zoals de milieu- en de ophangingstest - soepeler is dan de periodieke keuring voor andere auto's. Na die keuring is een oldtimer in principe vrijgesteld van technische controle. Als de wagen weer van eigenaar verandert, is een nieuwe keuring nodig.

Lees het volledige artikel van Koen Lauwers op volgende pagina. Heeft u vragen bij het verzekeren van uw oldtimer? Laat een erkend verzekeringsmakelaar contact met u opnemen. (Afspraak maken)

Bron: MoneyTalk

Terug

Nieuws & actualiteit